Ole Johnsen

Ole Johnsen

Digital Markedsfører 

Ole Johnsen

Digital markedsføring

Alle snakker om “død fra powerpoint”, men få faktisk bruker det.

  • Det er snart åtte år siden David JP Phillip hadde sin  Tedx-talk om Death by PowerPoint. Hvor han forklarte feilene de fleste av oss begår når vi bygger PowerPoint presentasjoner likevel er det fremdeles en majoritet av oss ikke har tatt til oss noen av disse tipsene. Phillip hadde en sterk oppfatning om at det ikke var mediet som var problemet, men måten det ble brukt på .Mange av disse problemene er like relevante i dag som de var i 2014 derfor er en oppfrisking av disse ikke en dårlig ide før du bygger din neste PowerPoint

.

Raskt oppsummert blir disse

  • Fortelle en historie.
  • Snakk kun om en tingen per silde.
  • Unngå å snakke og vise tekst samtidig.
  • Bruken kontrast og størrelse for å lede publikumet.
  • Bruk hvit på svart for å skap kontrast.
  • Kun 6 objekter om gangen.

Fortelle en historie.

 

Publikumet ditt har ikke kommet for å se på en skjerm i 40 minutter. Det er viktig å huske på at du er hovedfokuset og at publikumet er der for å høre på deg. Når du presenterer er du på en måte på en scene og målet ditt er å fange oppmerksomheten til tilskuerne slik at du kan formidle budskapet ditt. Måten du kan gjøre dette på er og fortelle en historie slik at du skaffer publikumets oppmerksomhet .Prøv å tenke på en gang noen fortalte deg en god historie. Om de gjør det riktig kan fokuset ditt  bli låst på dem. Dette skjer som følge av at vi som mennesker er vant med historiestrukturen og derfor blir oppmerksomheten naturlig rettet mot historiefortelleren.

Snakk kun om en tingen per silde.

 

Publikumet har kun en begrenset mengde med fokus før de slutter å høre på deg derfor er det viktig å holde seg til et poeng om gangen. Det er bedre ha flere slides slikt at poenget du skal  formidle får mest mulig fokus. Resultatet av det blir at du bruker litt mer tid, men på bekostning av at tilskuerne ikke drukner i tekst, som dette.  

Bruk kontrast og størrelse for å lede publikumet.

Bruken kontrast og størrelse for å lede publikumet.

 

Igjen, oss mennesker har vanskeligheter å fokusere på flere ting samtidig derfor er det viktig å bruke designprinsipper slik at vi kan lede publikummets oppmerksomhet mot dit du ønsker.  Størrelse og kontrast er de enkleste av disse å ta i bruk. Størrelse kan illustrerer hvilken informasjon som er mest viktig og skape et lette å forstå informasjonshierarki. Kontrast kan gjøre dette letter å vise publikumet hva de skal fokusere på og unngå at de brukere unødvendig energi på elementer du ikke snakker om.

Unngå å snakke og vise tekst samtidig.

 

Dette er ganske enkelt, vis hva du skal igjennom å snakke om det bruk av PowerPoint den deretter forklare dypere med egne ord.  

Bruk hvit på svart for å skap kontrast.

 

David JP Phillip er en fan av  minimalistisk og direkte kommunikasjon derfor bruk han hvit på svar slides, slik at poenget som framstilles kommer frem så klart som mulig. I prinsippet er jeg enig med dette, men fra et visuelt perseptiv passer dette ikke alltide poenget ditt eller din tone of voicen. Hvit på svart er effektivt for å framstille visuelt attraktivt lysbilde til tross for dette føler jeg at det kan forstyrre den tonen du prøver å vise.

Om dette er tilfelle anbefaler jeg å bruke kun, EN ekstra farge for å illustrere din tone of voice. Ikke misforstå meg, Svart og hvit er gullstanderen, ikke prøv å gjenoppfinne hjulet om du ikke har noen designbakgrunn. Vennligst hold deg til svart og hvit. Om presentasjonen din trenge noe mer for å fange oppmerksomhet pleier en farge å være nok for å demonstrere den , men mindre din talestil ha behov for flere farger

For å holde lysbildene mer oversiktlige og ikke overfalle publikumet ditt med en tsunami av informasjon er det smart å holde seg til 6 elementer om gangen. Dette tvinger deg til å velg ut hva som er meste essensielt for å få fram poenget ditt. Når vi kutter ned slik hjelper vi tilskuerne å spare mentalenergi som kan bli brukt på deg. Poenget er å kutte ned slik at publikumet vet hva de skal fokusere på.

Eksempler

Jens Hauglum

 

Vi i DIG2103 var heldig nok til å få Jens Hauglum fra Finn på besøk. I forelesningen hans brukte han et par at disse virkemidlene til veldig god effekt. Jens startet ved å knytte OKR til en historie for å illustrere hovedkomponentene. Dette er en måte å introdusere et komplekst tema på en strukturert måte og dermed å gjør det lettere å forstå . Jeg føler dette var en veldig god start på forelesningen siden historien er knyttet til tema samtidig som det vekker oppmerksomhet hos publikumet.

Forelesningen var også et godt eksempel på bruk av fargepalett siden det var kun svart på hvit med hint av Finn sin  blå farge. Dette fungere i forhold til Finn sin avslappede tone of voice i motsetning til  en svart på hvitt presentasjon som nok hadde  vært litt for dyster.

Stine Skalleberg

Vi var også heldige nok til å få en forelesning gitt av Stine Skalleberg fra Varner

-gruppen. Stine sin presentasjon er en av de mest minimalistiske jeg har sett pålenge. Noe som var et pust av friskt luft sammenlignet med lite visuelle presentasjoner jeg har sett iløpet av zoom undervisnings perioden. Siden presentasjonen ikke baserte seg på veldig mye teori ga det mulighet for å kun brukt lysbildene det som et støttemiddel for å kunne fortelle om sine erfaringer. Dette gir rom for å være mer kreativ med den  visuelle delen av forelesningen. Noe som igjennom får publikumet mer engasjere.

 

Kilder:

How to avoid death By PowerPoint | David JP Phillips (https://www.youtube.com/watch?v=Iwpi1Lm6dFo&t=659s)

The magical science of storytelling (https://www.youtube.com/watch?v=Nj-hdQMa3uA)

 

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *