Planlagt og strategisk viralitet.
I artikkelen The gatekeepers of soundclound går Lauren Levy igjennom hvordan musikkindustrien sitt økosystem har endret seg og hvordan artister og musikkselskaper tilpasser seg dette nye landskapet. Musikk landskapet har endret seg såpass mye løpet av de siste åren at hvem som helts kan finne seg et publikum og det er nesten umulig å vite hvem som kommer til å bli populær over natten. Musikkselskaper må dermed hoppe på sjansen til å kjøpe artister som de ser potensiale i .
Mange av disse nye artistene eller nye i 2018 hadde mye kontroversiell PR som I det fleste tilfellene musikkselskaper ikke hadde et stort problem med, om det er penger involverte tar moraler et et baksete.
Både i 2018 og tidligere var slik kontroversiell markedsføring ikke noe nytt, men det virker som om det har blitt en gradvis endring etter introduksjonen av sosial medier. Ved at oppsikts vekkede påfunn blir brukt mer hypping og med mer strategisk retting. Fra 2018 og fram til i dag virker det som om det kommer ny døgnfluer med en gimmick som forsvinner like fort som de oppsto.
The gateskeepers of soundcloud ble skrevet i sent 2018 på denne tiden var sosiale medier strategier ble tatt i bruk, men var ikke utviklet til nivå det er i dag. Publikumet her og hadde også ikke like stor grad av forståelse av hvordan disse strategiene ble brukt. Publikum var mye mer godtroende om noe var ekte eller ikke. I dag er publikumet litt mer klar over at slike strategier blir tatt i bruk. I 2016 til 2018 byggde flere soundcloud artister publikumet sit ved hjelpen av å meme seg selv og skape kontroversielle innhold som bruk av designer-rusmidler, vold, slossing og ventende fengselsdommer. I dag er det få av disse som fremdeles har et betydelig publikum og flere av de mistet populariteten, er I fengsel eller rett og slett døde av forskjellige årsaker.
Hvordan unger finner musikk.
Lauren Levy forklare hvordan unge i 2018 fant og hørte på ny musikk, dette har ikke endret seg mye fra den tid. Som er svert annerledes fra hvordan det ble gjort for 10 eller 15 år siden. Vi blir ikke vist hva vi skal høre på til like stor grad, vi plukker ut hva slags musikk og hva slags type vi ønsker selv. Ikke lenger er det en liten gruppe med artister som blir vist fram som det eneste markedet har å tilby. Som en artist før tjenester som soundcloud måtte du jobbe deg opp for å få sjansen til å bli sett av et plateselskap og deretter ga de deg muligheten til å skapet et publikum. Nå har artister mulighet til å bygge et publikum for seg selv og har nesten ikke noe grunn til å trenge de store plateselskapene. Dette gir forbrukeren en større mulighet til å velge og dermed er det letter for unge artister til å finne sin målgruppe. Mindre artister har dermed også mer makt til å velge hvordan de velger å publisere musikken sin.
Xxxtenation
Xxxtenation (Jahseh Dwayne Ricardo Onfroy) hadde ikke et plettfri rulleblad, Han var en ung man som vokste opp i et miljø som viste han vold og tragedie på en tidlig alder. Ut ifra den bakgrunnen ble han en av de mest populære og lovede nye artistene som kom ut av Florida sin soundcloud generasjon. Tidlig i hans kariere hans var musikken preget av Heavy metal inspirert musikk som hadde en aggressiv stil, deretter ble denne musikken knytte til virale sloss videoer som han selv deltok i. Sammen med dette kom det en del memes knytte til han som person, som inkludere arrest bildet av han i 2015, og senere hans første virale sang «Look at me». På tragisk vis i 2018 så ble han drept i et ran utenfor en motorsikkelbutikk.
Dette var et tap av et ung talent som ikke fikk nådd sitt potensiale og det er lett å se hvordan stemmen har påvirket utviklingen musikken fra andre artister etter hans død. Jeg tror det viktigste er å ta ut fra karrieren og utviklingen hans av se på hvordan en kontroversiell start førte til en mer produktiv og utviklet artist som hadde mulighet til å vokse som person. Noe som mange av Meme artister eller virale rapper ikke klarer å vokse ut av.
i tillegg til hans meteoriske oppgang er det et interessant aspekt av karrieren hans knyttet til hvordan han forhandlet albumkontrakter som var til godefor seg selv og et avvik fra det tradisjonelle 3 til 5-albumet kontrakten som tradisjonelle plateselskaper lager for nye artister. i stedet for denne tradisjonelle avtalen han og mange andre bestemte seg for å ha en avtale med en kontrakt slik at det er enklere og mer fleksibelt å forhandle priser imens karrieren hans vokser. Sikret hans evne til å reforhandle avtalen, slik at han kunne få en større sum etter hvert som publikummet hans vokste. Denne strukturen er et resultat av mikroetiketter som er under større merker som Interscope og Sony. Som gir artister mindre kreativt tilsyn og en mer fleksibel utgivelsesplan, slik at musikken ikke må gå igjennom like mange hender før det kan bli sluppet.
The pump plan.
En av disse selskapene kalt 10K-prosjekter er styrt av Elliot Grainge som har vært med på å skape en plan for viralmarkedsføring som de kaller «The pump plan». Planen går ut på å skape en karakter rundt artisten deretter skape innhold på sosiale medier som basere seg på tidligere nevnt kontroversielle adferd. Lill pump (Gazzy Garcia) som planen er oppkalt etter en av disse artisten som holdt på med denne strategien. Innhold som hans avhengighet av xanax, skyting av pistoler eller andre påfunn. Etter han har hadde et par populære sanger i løpet av 2017 hold pump seg til denne planen. Han lagde påfunn på sosiale medier, men etter 2017 virker det som om populariteten hans har blitt minsket drastisk og i 2022 får han veldig lite oppmerksomhet blir gitt.
Ved å se på dette som et eksempel er det helt klart at slike strategier fungerer når de er utført riktig. Problemet er at det fungerer ofte bare som en kort tids løsning og publikumet holder oppmerksomheten bare så lenge det ikke kommer en ny døgnflue. På slutten av dagen trenger artisten mulighet til å vokse fra den karakteren de sitter igjen med og om denne evolusjonen ikke skjer sitter man igjen med et eksempel som ill Pump.
6IX9INE
For å forklare historien så raskt som mulig, 6IX9INE(Daniel Hernandez) er en rapper som bygget karrierene sin på en gangster image med å holder gjeng kriminelle rundt seg som kulisser i videoen og opptrenden sine. Etter en liten stund av dette ble gjengen truffet med en rettssak fra Fbi og 69 ble dratt inn i saken. Han forhandlet seg fram til en avtale der han fortalte om den kriminelle aktiviteten han visste om og dermed fikk et bedre utfall for seg selv. Han ble stemplet som en rotte som er litt tabu når du skal jobbe i hiphop. Etter å ha sittet inn i rundt 2 år kom han tilbake en comeback turne der han hadde en Instagram-live med 2 millioner seere som slo den forrige rekorden på 300 tusen og slo en del rekorden med den nyeste siglene han ga ut.
Denne situasjonen var på en tid en av de mest belyste sakene i pop og det er ingen tvil om 69 er et navn som kommer til og blir nevnt lenge fremover, om han blir nevnt i et positivt lys er en annen sak. Nå i 2022 har 69 kommer tilbake for en ny rundet med publisiteter, men det virker ikke som det skaper like mye oppmerksomhet som første gangen. Dette kommer som et resultat av at publikum egentlig ikke bryr seg lenger siden han som artist ikke har vokst på noen målbar måte. som gir publikum ingen grunn eller ønsker å følge med.